Echte digitalisering gaat verder dan technologie en IT, maar vereist een verandering van de mindset. De term “digitale transformatie” roept beelden op van de nieuwste mobiele apparaten, rivieren van digitale gegevens en data nerds die geavanceerde analyses uitvoeren, allemaal te midden van de verouderende technologische stapel van bedrijven of personen die de veranderingen niet kunnen bijhouden. Hoewel dit allemaal onderdelen van digitale transformatie zijn, is de realiteit dat het belangrijkste aspect van de overgang als eerste een mentaliteitsverandering is.
Juiste mindset
Digitale transformatie vereist een cultuur waarin modernisering samengaat met innovatie en opleiding, een omgeving die het leren verwelkomt door experimenteren en inzet, maar ook behendige en snelle levering van waarde aan klanten. Met name dus inzet vanuit zowel het bestuur als het personeel op de werkvloer. Digitale transformatie is niet alleen een onafhankelijke inspanning van de kant van IT, er moet een mentale verandering zijn in de manier van denken. Het is een verhaal dat meer over mensen, filosofie en doel gaat, dan over technologie zelf. Deze veranderingen zijn dus ironisch genoeg vaak helemaal niet “digitaal”.
Visie van bovenaf
Digitale transformatie moet beginnen met een visie op de bedrijfsresultaten. Bedrijven moeten nadenken over hoe de veranderingen de interactie met klanten en medewerkers zullen beïnvloeden. Wanneer een bedrijf wordt omgezet in een gedigitaliseerde onderneming, transformeert echt het hele bedrijf. Er moet verder worden gedacht dan de modernisering van de systemen, en er moet meer worden gericht op het ultieme resultaat. De verandering moet van bovenaf worden geleid; het moet komen van iemand met een digitale en strategische visie.
Juiste moment van implementatie
Het is riskant om digitale oplossingen stukje bij beetje uit te rollen voordat er een echte verschuiving naar een digitale strategie plaatsvindt. In veel gevallen botst dit dan en komt er van de uitvoering niets terecht, omdat het gewoonweg nog niet in de cultuur van het bedrijf zit ingebakken. Te vaak is het nog de implementatie van technologie om gedrag te veranderen, terwijl eigenlijk eerst het gedrag en de visie moet worden aangepast voordat de daadwerkelijke implementatie kan plaatsvinden.
Verschuiving naar een digitale wereld
Over de gehele wereld neemt het tempo van digitale transformatie toe. De bedrijfssector blijft investeren in de nieuwste ontwikkelingen om de concurrentie voor te blijven. Ze passen hun bedrijfsmodellen aan om aan de steeds hogere verwachtingen en eisen van de klant te kunnen voldoen. Het tempo van verandering vervaagt de grenzen van de fysieke en digitale wereld. Het herdefinieert traditionele industriële sectoren en de manier waarop we werken, maar ook leven.
Aanpassing van vaardigheden
Opkomende technologieën, groeiende hoeveelheden data en slimmere manieren om inzichten te krijgen veranderen de manier waarop mensen, bedrijven en overheden samenwerken. Functies binnen de bedrijven verschuiven dus ook, en de digitale kennis van werknemers is dus hard nodig. Dit vereist dus ook veranderingen op het gebied van de vaardigheden van het personeel, die uiteraard ook voorbereid moeten zijn op de digitale aanpassingen in het bedrijf. Opleidingen om tot een goede uitvoering hiervan te kunnen komen zijn dus ook zeer noodzakelijk.
Bang voor verandering
Ondanks de vele mogelijkheden van het (online) opleiden van werknemers, kiest een groot deel van bestuurders van bedrijven toch voor rekrutering van nieuw personeel. Terwijl ze moeite hebben met het vinden van het juiste personeel met de juiste vaardigheden, loopt het andere grote gedeelte wat kiest voor opleidingen tegen verzet van werknemers aan. Het is dan ook daarom dat werkgevers steeds vaker kiezen voor werknemers met vaardigheden zoals bijvoorbeeld ervaring en communicatievaardigheden.