• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Startpagina
  • Papierloos werken
  • De trend van sneller, veiliger en gemakkelijker betalen
  • Digitalisering gaat niet alleen over bits en bytes
  • Online vind je de toekomst
  • Zelfs vermaak onderging een digitale transformatie!
  • Online geld inzetten op sportwedstrijden

mijnfactuurmijnkeuze.be

De trend van sneller, veiliger en gemakkelijker betalen

De demografie van de wereld blijft veranderen. Millennials zijn nu de meest diverse en prominente generatie in de bevolking. Deze generatie, die sterk wordt beïnvloed door technologie, wordt in hun koopgedrag en verwachtingen gevormd door de directheid die smartphones, internet en moderne gemakken met zich meebrengen.

Zowel bedrijven als consumenten zijn geïnteresseerd in snellere, veiliger en handiger betaalmethoden, omdat contant geld verouderd en het gebruik van creditcards wordt afgebouwd. Mobiele en sociale betalingsopties kunnen de toekomst zijn van de door millennials gedreven inkoop, waardoor het soort onmiddellijke voldoening wordt gecreëerd die millennia verwachten.

Fysiek geld verdwijnt

Terwijl het gebruik van fysiek contant geld en cheques daalt, zijn digitale betalingen op weg om de dominante methode van financiële transacties te worden. Volgens een studie van Capgemini en BNP Paribas zullen digitale betalingen naar verwachting 726 miljard transacties bereiken tegen het jaar 2020. Digitale betalingen bieden tal van voordelen voor consumenten, bedrijven en zelfs de publieke sector. De reis heeft vele jaren geduurd en ging gepaard met doorbraken en innovaties die het gebruik van contant geld geleidelijk steeds minder zinvol hebben gemaakt.

Digitale betalingen zijn onlosmakelijk verbonden met het begin van het internet, dat kan worden herleid tot ARPANET (de voorloper van het internet), ontwikkeld door de VS tijdens de Koude Oorlog en gelanceerd aan het einde van de jaren zestig. Het was in 1989, toen het concept van webpagina’s en sites werd bedacht die met elkaar konden worden verbonden door hyperlinks (het World Wide Web), dat digitale betalingen een realistischer voorstel werden. Online betalingen begonnen in de jaren negentig. De vroegere online betalingssystemen waren echter niet erg gebruiksvriendelijk en vereisten gespecialiseerde kennis van het protocol voor gegevensoverdracht.

Een van de eerste bedrijven die zich specialiseerden in online betalingen was PayPal, dat in 1999 begon als een online financiële dienst. PayPal heeft voortdurend geïnnoveerd, met functies zoals betalingen die kunnen worden gedaan met behulp van e-mailadressen, de toevoeging van vreemde valuta’s, mobiele betaal-apps, HTML-betaalknoppen en het gebruik van een omgekeerde Turing-test om fraude te verminderen. PayPal kreeg in 2007 een EU-bankvergunning, maar tegen die tijd had het al 35 miljoen klanten in heel Europa.

Digitale portefeuilles bestaan inmiddels ook al een tijdje maar hebben meer grip gekregen door de millennial-generatie. Ze worden online of op smartphones opgeslagen, gekoppeld aan bankrekeningen of betaalkaarten en gebruikt om online of in fysieke winkels aankopen te doen met behulp van contactloze technologie. Er hoeft bijvoorbeeld alleen nog maar de betaalkaart voor de reader van de contactloze betaalterminal te worden houden, waarna de kaart en reader een verbinding opzetten via draadloze technologie (beter bekend als Near Field Communication of NFC). De betaling is in een handomdraai afgerond. Elke transactie krijgt een unieke versleuteling die ervoor zorgt dat alle gegevens veilig worden verzonden en dubbel afboeken is uitgesloten.

Copyright© 2023 · Brunch Pro by Feast Design Co.